"" voor mij - voor jou: creatief in de keuken

donderdag 22 januari 2015

creatief in de keuken

Toen ik gisterenavond over een blogberichtje liep na te denken wist ik eigenlijk niets te bedenken. Ik ben nog steeds met hetzelfde bezig (boekjes, frivolité), maar om daar nou alweer een blogje over te maken, daar had ik geen zin in….. Op zo’n moment ga ik vaak even de foto’s bekijken die ik de laatste tijd gemaakt heb. Dan krijg ik meestal wel een idee. Ook deze keer, want ik was de laatste tijd ook creatief in de keuken! Het is geen haute cuisine, maar wel lekker en vooral deze foto van een oer-Hollandse maaltijd doet me weer watertanden.


Het zelfgebakken broodje leidt naar de volgende foto uit de “creatieve keuken”.
Want een week eerder hadden we een mislukt zelfgebakken broodje: smakeloos en droog… Van dat brood heb ik een appel-broodschoteltje gemaakt.

Ik had geen recept, alleen de herinnering aan de smaak van de broodschoteltjes die mijn moeder vroeger maakt. Het bestaat uit niet meer dan brokken brood, geweekt in melk met custardpoeder, bruine suiker, rozijnen, 3 goudreinetten en kaneel.

Een warm sausje van dunne custardvla met een lepel keukenstroop erdoor. Heerlijk, smaakt naar de vulling van een appeltaart!

“appeltaart” leidt naar de volgende foto:

Het recept vond ik op internet, later bleek ik in mijn eigen receptenverzameling – chaos! - een soortgelijk recept al te hebben. Dit deeg is gemaakt met o.a. gesmolten boter en havermout. Ook alweer heerlijk!

“gesmolten boter en havermout” leidt naar de volgende foto:

Mijn favoriete bakboek. Het nadeel van bakken is voor mij altijd het maken van deeg, het gevoel van meel aan mijn vingertoppen vind ik heel naar, maar in dit boek zijn alle deegjes op basis van gesmolten boter en daar met een spatel doorheen geroerd meel (in 1 pan). Ook bijzonder aan dit boek is dat er geen foto’s in staan. Je wordt niet verleid door het plaatje maar de ingrediënten bepalen of het recept je lekker lijkt.
Dit is één van mijn favorieten!

Pff wat een verhaal…..ik ga nu gauw weer een oorbelletje frivolité-en….

groetjes van
Evelyn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...