"" voor mij - voor jou: gehaakte kerstbal,

vrijdag 9 december 2011

gehaakte kerstbal,

een platte bal, in dit geval……

kerstbal-1

…aan een (zelfgemaakt) hangertje in de boom, aan een tak of op een kaart.

kerstbal-2kerstbal-7

Het patroon ontstond al hakend, ik schrijf het hieronder op, in eerste instantie als geheugensteuntje voor mezelf (op de een of andere manier raken mijn geschreven patroontjes altijd zoek).

Ik deed het zo:
haaknaald 2,5
acryl van bijvoorbeeld zeeman of wibra (op de bol staat haaknld 4, maar dat vond ik niet mooi)
goudkleurig draadje
rocailles (kleine kraaltjes)
(eventueel dun gekleurd ijzerdraad (kerstmarkt tuincentrum) om een ophanghaakje te maken)
  1. 5 lossen - een hv in de eerste losse, dan heb je een ring
  2. 1 l - keren
  3. 6 v in het rondje, sluiten met hv
  4. 1 l - keren
  5. (1 v – 2 v in de volgende v) herhalen, in totaal 9 v, sluiten met hv
  6. 1 l - keren
  7. (1 v – 2 v in de volgende v) herhalen, in totaal 15 v, sluiten met hv
  8. 3 l – keren
  9. (geen v overslaan) 1 st –( 2 l – 1 v overslaan - 2 st in 1 v ) gedeelte tussen haakjes herhalen – eindig met 2 l - sluiten met hv, je hebt dan 8 gaatjes
  10. 1 l – keren
  11. ( in het gaatje 2 v – 1 v (op het eerste st) – 1 l – 1 v (op het tweede stokje) – ) herhalen – de laatste v vervangen door een hv en hiermee sluiten
  12. 3 l – keren
  13. (geen v overslaan) 3 st
  14. 5 l – keren
  15. sluiten met hv zodat je een ophanglusje krijgt

gouddraadje aan de achterkant aanhechten, middendoor in het eerste gaatje steken, kraaltje aan de naald en middendoor de 2 volgende stokjes steken.
op de foto is het vast duidelijker…..

kerstbal-3

Ik heb de kerstbal ook een keer met ongebleekt katoen en houten kralen gemaakt voor een heel andere uitstraling, kijk maar:

kerstbal-4

Het randje heb ik wat gekleurd met een nat theezakje
Nog wat foto’s:

kerstbal-5

kerstbal-6

groetjes
Evelyn

Pin It!

11 opmerkingen:

Desirée-ScrapDees zei

wat een gaaf patroontje heb hem gelijk opgeslagen hoor en ga ik vanavond lekker uitproberen, bedankt joh!

Jolette zei

Wat ziet dat er leuk uit, al die balletjes aan een tak!

Dymphie zei

gaaf, zo'n kersttak. Misschien hangen de ballen ook wel leuk aan die platte kerstboom op DIOL vandaag :)

Angélique zei

Ik vraag mij af waarom ik dit blog niet eerder heb ontdekt. Nou ja, beter laat dan nooit, met dank aan "deze is ook leuk". Ik ben natuurlijk meteen volger geworden ;-) en heb gelijk het patroontje gekopieerd; thanks!

Fijn weekend!

Janny zei

Wat een leuk patroontje! Heb de smaak te pakken met het haken van kerstornamentjes-versierselen-ballen-kerstdingetjes dus deze gaan er zeker komen!
Bedankt voor het delen!

Desirée-ScrapDees zei

hij is me gelukt!!!!!! zonder kraaltjes weliswaar, maar ik snapte je uitleg en dat zegt nogal wat hihi

Mindie Hilton zei

I love your ornaments. They are so pretty. I would love for you to share at Bacon Time fri-monday linky.

http://bacontimewiththehungryhypo.blogspot.com/

Marrigje zei

Via, via kwam ik bij dit blog terecht. Dank je wel voor het haakpatroontje. Naast papier heb ik het haken herontdekt sinds kort, en dan vooral in combinatie met kaarten en scrapbook. Deze kerstballetjes zijn er perfect voor.

Especialandmore zei

Wat een leuke kerstballetjes! Als ik al hakend iets bedenk, dan vergeet ik het altijd op te schrijven. Ga toch proberen dat te veranderen.

jellinacreations zei

Dank je voor het patroontje, ziet er erg leuk uit zo met die kraaltjes!

Rein zei

Die zijn leuk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...