"" voor mij - voor jou: gehaakte kerstbal,

vrijdag 9 december 2011

gehaakte kerstbal,

een platte bal, in dit geval……

kerstbal-1

…aan een (zelfgemaakt) hangertje in de boom, aan een tak of op een kaart.

kerstbal-2kerstbal-7

Het patroon ontstond al hakend, ik schrijf het hieronder op, in eerste instantie als geheugensteuntje voor mezelf (op de een of andere manier raken mijn geschreven patroontjes altijd zoek).

Ik deed het zo:
haaknaald 2,5
acryl van bijvoorbeeld zeeman of wibra (op de bol staat haaknld 4, maar dat vond ik niet mooi)
goudkleurig draadje
rocailles (kleine kraaltjes)
(eventueel dun gekleurd ijzerdraad (kerstmarkt tuincentrum) om een ophanghaakje te maken)
  1. 5 lossen - een hv in de eerste losse, dan heb je een ring
  2. 1 l - keren
  3. 6 v in het rondje, sluiten met hv
  4. 1 l - keren
  5. (1 v – 2 v in de volgende v) herhalen, in totaal 9 v, sluiten met hv
  6. 1 l - keren
  7. (1 v – 2 v in de volgende v) herhalen, in totaal 15 v, sluiten met hv
  8. 3 l – keren
  9. (geen v overslaan) 1 st –( 2 l – 1 v overslaan - 2 st in 1 v ) gedeelte tussen haakjes herhalen – eindig met 2 l - sluiten met hv, je hebt dan 8 gaatjes
  10. 1 l – keren
  11. ( in het gaatje 2 v – 1 v (op het eerste st) – 1 l – 1 v (op het tweede stokje) – ) herhalen – de laatste v vervangen door een hv en hiermee sluiten
  12. 3 l – keren
  13. (geen v overslaan) 3 st
  14. 5 l – keren
  15. sluiten met hv zodat je een ophanglusje krijgt

gouddraadje aan de achterkant aanhechten, middendoor in het eerste gaatje steken, kraaltje aan de naald en middendoor de 2 volgende stokjes steken.
op de foto is het vast duidelijker…..

kerstbal-3

Ik heb de kerstbal ook een keer met ongebleekt katoen en houten kralen gemaakt voor een heel andere uitstraling, kijk maar:

kerstbal-4

Het randje heb ik wat gekleurd met een nat theezakje
Nog wat foto’s:

kerstbal-5

kerstbal-6

groetjes
Evelyn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...