"" voor mij - voor jou: gehaakt hart en ijzerdraad

vrijdag 10 februari 2012

gehaakt hart en ijzerdraad

Twee heel verschillende materialen, maar wat een fijne combinatie!

gehaakt-hart-7

Zo maak je het:

gehaakt-hart-9

  • buig een hart van ijzerdraad. Ik had nog gecoat ijzerdraad voor in de tuin liggen, als je gewoon dun ijzerdraad gebruikt zou ik twee- of driemaal rondgaan voor de stevigheid. Dun (zwart of blauw) electriciteitsdraad kan ook.

gehaakt-hart-2gehaakt-hart-3

  • ik heb heel gewone acryl gebruikt en een haaknaald 2.5.  Maak een lus, haal die onder het hart door en haak (van binnen naar buiten) om het ijzerdraad heen – dan: omslaan – onder het ijzerdraad doorhalen – weer omslaan – door de 2 lusjes halen. Hopelijk verduidelijkt de foto het.

gehaakt-hart-4gehaakt-hart-5

  • deze steek herhalen tot je helemaal rond bent, niet te strak tegen elkaar maar ook niet te los.
  • Het geeft niet als al hakende het ijzerdraad vervormd, pas als hij helemaal af is wordt hij weer in vorm gebogen.

gehaakt-hart-10

Als je bij het begin bent uitgekomen ga je verder met de tweede tour.
  • in de eerstvolgende steek haak je *1 vaste – 3 lossen – 1 vaste*.
  • dan 2 losse en 2 losse overslaan.
  • in de volgende weer *1 vaste – 3 lossen – 1 vaste*.
hiermee doorgaan tot je in het midden bent, dus recht tegenover de in elkaar gedraaide uiteinden. Hier komt het ophanglusje:
  • 1 v – 3 l – 1 v (in één steek)
  • 15 l
  • 1 v –3 l - 1 v (in één steek) en weer verder tot het eind.

gehaakt-hart-8

De platte gehaakte kerstbal mét kraaltjes vond ik een leuk experiment, dus heb ik hier hetzelfde met kraaltjes gedaan.

gehaakt-hart-6

  • naai met gewoon naaigaren en naald kleine kraaltjes in de open ruimtes (de open ruimte van *2 l – 2 l overslaan*)

tot het volgende hartje!

groetjes van
Evelyn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...